Undervisning i digital dannelse

På denne side har vi samlet materiale til undervisere i forbindelse med undervisningsquizzen om falske nyheder.

Video om quizzens indhold

Video med instruktioner til at gennemføre quizzen

Centrale pointer fra videoen ovenfor:

  • Quizzens formål er at teste, hvordan vi bedst kan øge gymnasieelevers kompetence til at skelne sandt fra falsk online.
  • Quizzen er et eksperiment, hvor elever skal vurdere sandfærdigheden af nyhedshistorier. 
  • I eksperimentet bliver eleverne delt i tre grupper: Gruppe 1 (kontrolgruppe) får ingen ny information, gruppe 2 får 10 tips til at spotte falske nyheder og gruppe 3 får samme tips og en besked om, at de efter quizzen vil få feedback fra deres klassekammerater.

Centrale pointer fra videoen ovenfor:

  • Gennemfør gerne quizzen som det første i timen.
  • Fortæl blot eleverne, at de skal gennemføre en quiz om nyheder på nettet, som tager 10-15 min.
  • Giv dem linket til quizzen (fx via lectio eller på tavlen)
  • Fortæl eleverne at quizzen skal gennemføres individuelt, og at de ikke må snakke med hinanden undervejs. Forsøg meget gerne at sikre ro undervejs.
 

Undervisningsmateriale

Find supplerende undervisningsmateriale om emnet ved at klikke på knappen nedenfor.

Oversigt over spørgsmål i quizzen

 Det er vigtigt, at det kun er eleverne, der gennemfører quizzen. Derfor kan du orientere dig i denne oversigt for at se alle de spørgsmål, som dine elever bliver stillet i quizzen. 

Lærervejledning

 I lærervejledningen har vi samlet informationer om modulets læringsmål og forslag til, hvordan du strukturerer undervisningen med udgangspunkt i quizzen og undervisningsmaterialet. 

Præsentation til klassediskussion

I denne powerpoint har vi udarbejdet en oversigt over eksperimentet og alle nyhedshistorier i undersøgelsen, som med fordel kan anvendes, når eleverne har gennemført quizzen.

Kontakt

Skriv til os på [email protected] med spørgsmål om quizzen, undervisningsmaterialet, databehandling mv.
 
 

 

 

Om projektet

Modulet er udviklet i forbindelse med et speciale i statskundskab på Københavns Universitet. 

Specialet bliver skrevet i samarbejde med Mediehuset København i forbindelse med lancering af et nyt deltagerstyret nyhedsmedie, Bideo.dk, hvor gymnasieelever som en del af undervisningen kan skrive om og publicere deres perspektiver på grænseoverskridende emner, såsom globalisering, klimaforandringer, tech-giganters magt mv. Bideo.dk lanceres i efteråret 2020 og tilbyder også undervisning i journalistiske metoder (vinkling, målgruppe, skriveproces, webjournalistik mv.).

 
Skip to content